Ngoko :
Jaman
biyen ing dhaerah Jawa Timur (Kediri), ana maharaja sing gelare Prabu Aji
Pramosa. Raja iku duwe watak sing atos, dheweke wegah tundhuk marang sapa wae
lan ora seneng menawa ana wong sing luwih sekti tinimbang dheweke lan duwe
pengaruh gedhe ing negarane. Prabu Aji Pramosa ngongkon punggawa menyang ing
kabeh penjuru kerajaan kanggo nggoleki wong-wong sing dianggep luwih sekti,
amarga dheweke ora bakal trima yen ana sing luwih sekti lan pinter. Punggawa
sing diprentah Prabu Aji Pramosa mau dibagi-bagi lan nyebar menyang pelosok
kerajaan supaya luwih gampang anggone nggolek. Ora suwe anggone nggolek para
punggawa-pungawa kerajaan mau nemokake salah siji panggonan sing neng papan
kana ana Resi sing wis kesohor amarga kepinteran lan kasektiane.
Resi iku jenenge Resi Kano sing gelare Kyai Jamur. Kasektiane Kyai Jamur akhire tekan menyang kupinge Raja Aji Pramosa, dheweke krungu saka para punggawane sing weruh dhewe. Banjur Prabu Aji Pramosa mangkel, nesu lan arep nyekel sarta mateni warga sing ora duwe salah mau.
Resi iku jenenge Resi Kano sing gelare Kyai Jamur. Kasektiane Kyai Jamur akhire tekan menyang kupinge Raja Aji Pramosa, dheweke krungu saka para punggawane sing weruh dhewe. Banjur Prabu Aji Pramosa mangkel, nesu lan arep nyekel sarta mateni warga sing ora duwe salah mau.
Akhire Raja ngundang Patih Hulubalang, Senopati uga pejabat utama kerajaan arep nggolek kepriye carane nyekel Kyai Jamur. Bubar oleh saran saka petinggi kerajaan Prabu Aji Pramosa banjur mutusake supaya Kyai Jamur diusir saka kerajaan utawa dipateni wae. Warta iku wis kasebar ing kerajaan nganti tekan dhaerah panggonane Kyai Jamur. Kyai Jamur dhewe krungu saka bature yen dheweke arep diusir. Bature Kyai Jamur ngakon supaya cepet-cepet lunga saka papan panggonane. Wengine Kyai Jamur lunga saka papan panggonane sadurunge dheweke diusir karo Prabu Aji Pramosa.
Prabu Aji Pramosa lunga karo para punggawane teka ing panggonane Kyai Jamur, nanging wong sing diparani malah wis ora ana ing papan panggonane. Krungu yen Kyai Jamur wis ora ana ing papan panggonane, Prabu Aji Pramosa tambah murka lan ngobrak-abrik papan panggonane. Bubar ngrusak panggonane Kyai Jamur Raja banjur ngutus punggawa kerajaan mburu lan nyekel sang resi. Alesane Prabu ngangkon punggawa kerajaan nggoleki Kyai Jamur mung kanggo kedhok supaya resi dianggep salah amarga lunga saka kerajaan tanpa ijin marang Prabu Aji Pramosa. Awit lunga saka kerajaan Kyai Jamur ngumbara terus mlaku menyang ngulon ngliwati alas, pantai kidul nganti tekan dhaerah sing saiki jenenge Cilacap. Ing papan kana dheweke nemu guwa kanggo leren lan dadi papan kanggo tapa.
Prabu Aji Pramosa lan para punggawane anggone nggolek uga mlaku tumuju menyang ngulon lan wektu arep leren, rombongan Raja nemu guwa sing jebul ana guwa kana Resi Kano lagi tapa. Aji Pramosa lan punggawane teka banjur Resi Kano dicekel lan dipateni. Amarga kasektiane, mayite Resi kuwi ilang utawa muksa. Iki nggawe Prabu wedi lan gumun, durung ilang rasa wedine, Prabu dikagetake maneh karo swara gemuruh karo angin saka tengah segara.
Aji Pramosa ngupayakake supaya tetep teteg ngadhepi kedadean sing medeni. Suwara gemuruh lan angin ilang, nanging dumadakan teka naga saka tengah segara sing wujude gedhe banget kaya arep mangan Aji Pramosa. Ombake dadi tambah gedhe, sahingga akeh penyu minggir banjur pantai iku saiki dijenengi Teluk Penyu.
Naga iku
marani Aji Pramosa lan nyerang dheweke lan para punggawane, kanthi gugup lan
bingung ngadhepi kahanan iku Aji Pramosa banjur ngeculake panahe lan ngenani
wetenge naga sarta naga mau banjur ilang mbarengi ombak sing ilanging tengah
segara. Bareng nagane ilang banjur ana wong wadon mlayu ing dhuwuring ombak.
Jebul naga mau jelmaan saka wong wadon sing ayu saka sisih wetan pulau
Nusakambangan. Wong wadon ayu mau ngampiri Aji Pramosa karo ngomong matur nuwun
amarga panahe bisa nggawe dheweke dadi manungsa maneh. Kanggo rasa matur nuwun
wong wadon mau menehi kembang wijayakusuma kanggo Aji Pamosa.
Wong wodon iku ngomong marang Aji Pramosa, “Kembang wijayakusuma iku ora bisa ditemokakeing alam biasa, sapa sing bisa nduweni kembang iki bakal nurunake raja-raja sing bakal duwe kuwasa ing tanah Jawa.”
Putri iku jenenge Dewi Wasowati. Dheweke banjur menehi weling menawa pulau iki arep dijenengi Nusa kembangan. Nusa artine pulau lan kembangan artine kembang. Bareng gantine jaman jeneng Nusa Kembangan akhire owah dadi Nusakambangan sing saiki dikenal dadi pulau kanggo kunjara para tahanan.
Prabu Aji Pramosa seneng banget atine amarga nampa hadhiah kembang iku, banjur kanthi gugup anggone numpak prau kanggo mulih menyang Cilacap, nanging kembang iku tiba ing segara banjur ilang kegawa ombak. Aji Pramosa gela banget amarga mulih ora nggawa kembang mau.
Sawise tekan kerajaane, Prabu krungu warta menawa ing pulau karang cedhak Nusakambangan ana wit aneh lan ajaib, Raja kepingin weruh wit aneh sing ora ana wohe. Wit sing diomongake dening wong-wong, ora liya wit mau yaiku cangkok Wijayakusuma sing diwenahi Dewi Wasowati marang Aji Pramosa. Weruh wit iku, Aji Pramosa kelingan omongane Dewi Wasowati yen sapa wae sing duwe kembang Wijayakusuma bakal nurunake raja-raja sing duwe kuwasa ing tlatah Jawa.
Krama Inggil :
Nalika jaman
rumiyin, wonten teng dhaerah Jawa Timur (Kediri), wonten maharaja ingkang
gelaripun Prabu Aji Pramosa. Nalendra punika kagungan penggalih ingkang mboten
sae, piyambakipun mboten kersa tundhuk dhumateng sinten mawon lan mboten remen
menawi wonten tiyang ingkang langkung sekti tinimbang piyambakipun ugi kagungan
kuwatos ageng wonten teng negaraipun.
Prabu Aji Pramosa ngutus punggawa dhateng teng sedaya penjuru
kenalendran kangge madosi tiyang-tiyang ingkang dipunanggep langkung sekti,
amargi piyambakipun mboten badhe trimah menawi wonten ingkang langkung sekti
ugi pinter.
Resi, punika asmanipun Resi Kano
ingkang gelaripun Kyai Jamur. Kasektianipun Kyai Jamur ngantos dhateng
talinganipun Prabu Aji Pramosa. Piyambakipun midhanget saking para
punggawanipun ingkang ningali piyambak. Lajeng Prabu Aji Pramosa dhuka, murka
kaliyan ngasta sarta nyedani tiyang ingkang mboten kagungan klinthu wau.
Lajengipun Prabu Aji Pramosa ngaturi
dhateng Patih Hulubalang, Senopati kaliyan tiyang-tiyang utami kenalendran
badhe ngucal kados pundi upakaranipun ngasta Kyai Jamur. Selajengipun
dipundhawuhi tiyang utami kenalendran, Prabu Aji Pramosa lajeng mutusaken
supados Kyai Jamur dipunusir saking kenalendran utawi dipunsedani mawon. Wartos
punika sampun kasebar teng kenalendran ngantos dhaerah panggenanipun Kyai
Jamur. Kyai Jamur piyambak midhanget saking abdinipun menawi piyambakipun bahde
dipunusir. Abdinipun Kyai Jamur ngaturi supados enggal-enggal tindak saking papan
panggenanipun, sedherengipun piyambakipun dipunusir kaliyan Prabu Aji Pramosa.
Prabu Aji Pramosa tindak kaliyang para punggawanipun rawuh teng
panggenanipun Kyai Jamur. Midhanget menawi Kyai Jamur sampun mboten wonten teng
papan panggenanipun, Prabu Aji Pramosa minggah murka ugi ngirsaki papan
panggenanipun. Prabu Aji Pramosa lajeng ngutus punggawa kenalendran mbujeng kaliyan
ngastasang Kyai Jamur. Prabu
Aji Pramosa ngutus punggawa ngupadi Kyai Jamur naming supados kedhok supados
Kyai Jamur dipunanggep klinthu amargi tindak saking kenalendran mboten ijin
dhateng Prabu Aji Pramosa.
Nalika tindakipun Kyai Jamur saking kenalendran, Kyai Jamur lajeng
tidak dhateng ngilen nglangkungi wana, pantai kidul ngantos-ngantos dhaerah
ingkang sakmenika asmanipun Cilacap. Teng papan punika, Kyai Jamur manggih guwa
kagem kendel ugi dados papan kangge tapa.
Prabu Aji Pramosa kaliyan para punggawanipun anggenipun ngucal ugi
tindak dhateng ngilen ugi kala badhe kendel, rombongan Prabu Aji Pramosa
manggih guwa ingkang wonten Resi Kano tapa. Prabu Aji Pramosa kaliyan
punggawanipun lajeng nyedani Resi Kano. Amargi kasektianipun, layonipun Resi
punika ical utawi muksa. Menika ngasta Prabu Aji Pramosa ajrih ugi gumun, Prabu
Aji Pramosa dipunkejotaken malih kaliyan swanten gemuruh ugi angina saking
madya samodra.
Prabu Aji Pramosa nupadosaken supados tetep teteg maraki kedadosan
ingkang ngajrihi. Swanten gemuruh ugi angin ical, nangin dumadakan rawuh naga
saking madya samodra ingkang wujude ageng sanget kados badhe nedhi Prabu Aji
Pramosa. Ombakipin dados minggah ageng, saenggo kathah penyu minggir lajeng
pantai punika sakmenika dipunasmani Teluk Penyu.
Naga punika ngasmani Prabu Aji Pramosa ugi nyerang. Nalika bingung ugi
gugup maraki kawontenan punika, Prabu Aji Pramosa lajeng ngeculaken jemparingipun ugi
ngengingi pandharanipun Naga. Naga wau lajeng ical nyarengi ombak ingkang
icaling madya samodra. Sareng Naganipun ical, lajeng wonten tiyang estri
mlajeng teng nginggiling ombak. Naga wau niku jelmaan saking tiyang
estri wau minaraki Prabu Aji Pramosa kaliyan ngendika matur sembah nuwun amargi
jemparingipun saged ngasta piyambakipun dados tiyang malih. Kagem raos matur
sembah nuwun, tiyang estri wai maringi Kusuma Wijayakusuma kagem Prabu Aji
Pramosa.
Tiyang estri punika ngendika dhateng Prabu Aji Pramosa, “Kusuma
wijayakusuma punika mboten saged dipadosi teng alam biasa. Sinten ingkang saged
kagungan kusuma menika badhe nendhakaken nalendra-nalendra ingkang badhe
kagungan kuwatos teng tanah Jawi.”
Putri punika asmanipun Dewi Wasowati. Piyambakipun lajeng maringi weling
menawi pulau punika dipunasmani Nusa Kembangan. Nusa artosanipun pulai ugi
Kembangan artosipun kusuma. Sareng gantosipun jaman, asma Nusa Kembangan dados
Nusakambangan.
Prabu Aji Pramosa remen sanget penggalihanipun amargi nampi hadiah
kusuma punika, lajeng gugup anggenipun nitih baita kagem kondur datheng
Cilacap, kusuma punika dhawah teng samodra lajeng ical kaliyan ombak. Prabu Aji
Pramosa murka sanget amargi kondur mboten mbekta kusuma wau. Sesampunipun
ngantos kenalendranipun, Prabu midhanget wartos menawi teng pulau caket
Nusakambangan wonten taneman aneh ugi ajaib, Prabu Aji Pramosa kersa mirsani
taneman ingkang mboten wonten wohipun niku. Taneman ingkang dipunngendikakaken
dening tiyang-tiyang, mboten benten saking Wijayakusuma ingkang diparingi Dewi
Wasowati dhateng Prabu Aji Pramosa.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar